Saturday, July 29, 2006

'Sesuatu' Yang Kita Cari


syukur kepada-MU wahai Maha Pencipta, kerana terus memberi aku nafas 'ntuk sehari lagi.

salam blues 'ntuk sekalian hamba Maha Pencipta yang sudi singgah sebentar di sini. apa yang kau cari di sini? pasti, setiap di antara kita hamba ini ingin mencari ketenangan dan kebahagiaan. hanya orang bengap saja yang mahu hidupnya kucar-kacir dan huru-hara tak tentu arah! hanya orang yang meletakkan otaknya di kepala lutut saja yang menolak 'ntuk hidup dalam keadaan damai!

ramai di kalangan kita hamba ini ingin mencari 'sesuatu' tetapi tak bertemu dengan apa yang dicari. mencari 'sesuatu' di antara waktu bukanlah sesukar mana, tetap kenapa ramai yang tidak bertemu dengan 'sesuatu' itu? yang pastinya, kebanyakan kita sekalian hamba ini 'tak tahu mencari', dan silap mencari! yakni, mencari di tempat yang bukan sepatutnya.

...kucari damai di hati
kucari ketenangan diri...

namun, hati tetap resah gelisah! jiwa tak pernah tenang! kenapa? kerana... kita tak bertemu dengan damai, kita tak dapat mencari ketenangan sebenar! sebenarnya di mana semua itu berada? di sini... di dalam hati, di dalam diri kita sendiri!

tak usah mencari ketenangan di tepi pantai, yang kita dengar hanya deburan ombak menghempas tanpa henti. tak perlu ke lereng bukit memandang turunnya sang mentari, kerana setelah mentari berlabuh dunia kita akan menjadi malap!

ataukah, kita mencari ketenangan dan melupakan tekanan dengan berhuha-huha bersama kawan-kawan, berparti, berpesta? setelah semuanya berakhir... hanyutkah tekanan, dan hilangkah masalah yang sebelum ini kita fikirkan? tidak, bukan? segalanya datang kembali memenuhi ruang minda.

kemudian, mungkin di antara kita perlukan seseorang 'ntuk berbicara, meluah isi hati, meluah perasaan terbuku. ya, sesuatu yang terpendam harus dilepaskan, harus diluahkan agar ia tidak menjadi ketulan-ketulan keras yang akan menekan perasaan kita. kita perlukan orang lain. dan, memang diakui ia berkesan namun sedarkah kita selain daripada itu, siapa yang selayaknya kita mengadu?

sebilangan daripada kita hamba ini memang sentiasa lupa! bahawasanya ketenangan hakiki ada di dalam diri. sucikan hati, tercucilah minda dan perasaan ini. kenapa harus ke pantai konon melepas resah bersama deburan ombak, sedangkan ombak itu akan kembali semula ke pantai. bermakna segala resah yang kita hamba hanyutkan bersama ombak kembali kepada kita yang masih berdiri di pantai.

kenapa harus mengirim gelisah bersama beradunya sang mentari? sedangkan kita hamba ini sedar bahawa keesokan paginya, sang mentari akan muncul kembali! ia muncul kembali, dan munculnya juga bersama gelisah yang kita kirimkan semalam!

makanya, di manakah tempat paling tepat untuk kita hamba ini menghapus gelisah, melenyapkan gundah? bukankah ia sangat mudah, iaitu di atas sejadah! luahkanlah, katakanlah apa saja yang menerjah kerana Dia Maha Pendengar.

0 comments:

 

Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com