Sunday, May 28, 2006

> Arghhh! Siap Jugak #99!



Salam Blues 99! Harapnya korang sentiasa bahagia, sentiasa di bawah naungan-Nya, serta mendapat keberkatan. Aminn...

Alhamduluillah... setelah tunggang-langgang dan macam nak koma lagi, akhirnya BS#99 siap jugak. Entah kenapa, BS#99 ni lain macam sket nak menyiapkannya. Kebetulan... mungkin juga memang dugaan yang diberikan-Nya untuk membuat kami sentiasa sedar bahawa kami ini insan biasa.

Kebelakangan ini, jika dilihat memang banyak majalah di pasaran, tak kira apa konsep dan bentuknya. Melihat ini, ia seperti suatu perkembangan baik dalam industri ini. Benarkah? Mungkin mata kasar kita melihat begitu, sedangkan hakikat sebenar adalah sebaliknya.

Pasaran sakit! Itu yang dapat dilihat, dan itu adalah kenyataan. Apakah rakyat Malaysia semakin malas membaca (walaupun bahan bacaan ringan seperti majalah kartun & komik)? Atau mereka hanya membaca bahan bacaan berat dan berisi? Atau mereka sudah kurang peruntukan untuk membeli bahan bacaan ekoran kenaikan kos sara hidup yang lain. Hal ini terpaksa mereka membuat pilihan. Andaikan begini, harga Blues Selamanya senaskhah RM4.50, walaupun hanya perlu mengeluarkan RM9.00 sebulan, namun mungkin dengan jumlah itu mereka nak beli benda lain yang lebih perlu.

Pasaran semakin kecil, semakin sempit! Di samping itu dengan kepelbagaian cara hidup sekarang membuat semakin ramai yang tak peduli untuk 'buang' masa (atau buang duit) beli majalah kartun/komik.

Hum, apakah industri ini akan semakin malap?

0 comments:

 

Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com